Van voor jezelf zorgen tot zelfzorgservice

Anita leed jarenlang aan postnatale klachten. Uiteindelijk kwam ze hieruit door beter voor zichzelf te zorgen. En gehoor te geven aan de wens tot zelfontwikkeling. Dat leidde tot haar eigen bedrijf Healthy Mama.

Postnatale klachten

Het idee voor Healthy Mama (voorheen zelfzorgservice.nl), een wegwijzer voor pre- en postnatale klachten, ontstond nadat ik zelf jarenlang met postnatale klachten te maken had. Mijn ervaring was dat mijn klachten niet herkend werden. De reguliere hulpverlening erkent het alleen als het van een depressieve aard is.

Maar pre- en postnatale klachten uiten zich heel divers. Het krijgen van een baby verstoort de hormoonbalans. Je kunt tekorten krijgen aan essentiële stoffen, waardoor je weerstand vermindert. Dat is een langzaam proces dat zich na een half jaar kan uiten in vermoeidheid, lusteloosheid en het gevoel het allemaal niet aan te kunnen.

Verband niet zichtbaar

Veel artsen en ook moeders en zien dan het verband met de bevalling niet meer. Ze voelen zich bezwaard om naar de dokter te stappen. Men denkt ‘ik zie het wel’. Met als gevolg dat de klachten voortduren. De vermoeidheid kan overgaan naar depressieve gevoelens en dat kan jaren duren. Terwijl dat helemaal niet hoeft.

Bij mij werden de symptomen per kind erger. Ik wist gewoon niet welke stap ik moest zetten. Op mentale kracht bleef ik nog lang overeind, maar mijn lijf deed het niet meer. Bij het derde kind stortte ik in. Ik ging met een natuurgeneeskundig therapeut mijn klachten in kaart brengen, nam hele specifieke supplementen en meer rust. Het besef was er dat ik ten eerste goed voor mezelf moest zorgen teneinde een fitte moeder te kunnen zijn.

Coaching van lotgenoten

Naast mijn werk in loondienst begon ik met vrijwilligerswerk. Dat was bij de Stichting Selene, die de belangen van vrouwen behartigt met pre- en postnatale klachten, PMS en psychose. Ik herkende daar veel van de problemen waar ik zelf ook tegenaan was gelopen. Het verbaasde me, dat er zoveel vrouwen waren die hierbij geen hulp konden vinden.

Dat bracht mij ertoe om iets te doen met mijn ervaringen. Het UWV wilde mij wel steunen. Uit hun onderzoek bleek dat er een markt was om hier begeleiding in te geven. Met acht consulten per klant zou ik in mijn levensonderhoud moeten kunnen voorzien. Ik zou de eerste zijn die daar één op één coaching in zou geven.

Met deze stap naar ondernemerschap volgde ik mijn passie. Om anderen in hun kracht te brengen. De traditionele rol is om jezelf weg te cijferen voor de kinderen. Of je hebt een carrière. Een tussenweg is voor velen moeilijk te vinden. Er is een zekere druk waaraan je je conformeert. Dat zit heel erg in onze cultuur, terwijl in werkelijkheid geen enkele vrouw zo in elkaar zit. Veel vrouwen hebben de behoefte om zichzelf te ontwikkelen, naast het moeder zijn. Om dat zelf meer te kunnen doen heb ik een gastouder aangenomen en een schoonmaakhulp. Dat scheelde me veel tijd en stress.

Iets betekenen

Vol zin ging ik aan de slag met Healthy Mama. Ik had echt het gevoel dat ik iets kon betekenen. Er ontbreekt nog veel kennis over gezond ontzwangeren. Moeders zijn zich niet bewust welke gewoontes hun lijf veel stress geven. Dat leidt tot klachten, rekt het herstelproces en beïnvloedt de gemoedstoestand. Binnen de zelfzorgservice help ik moeders kiezen voor een opbouwende leefstijl. Een leefwijze die energie levert, de weerstand verhoogd en mentaal sterker maakt.

En het ging goed. Te goed. Want de klanten waren vaak dik tevreden na een of twee gesprekken. En dan was ik ook tevreden. Hoewel ze dan wel vaak na een poosje weer terug belden en dan was ik weer een dik uur in gesprek. Ik wist dan eigenlijk niet zo goed of ik dat dan ook moest rekenen. Ik vond het moeilijk om geld te vragen aan mensen die zorg nodig hebben. Het gevolg was wel dat ik zo niet genoeg inkomen kon verwerven.

Geld durven vragen en vaardigheden ontwikkelen

Ik ben daarom business trainingen gaan doen. Daar besefte ik dat ik zakelijker kon zijn. Dat ik mezelf niet als hobbyist moest zien. Daar was een mentale verandering voor nodig. Want ik wilde niks rekenen voor mensen die zorgproblemen hebben. Maar het blijkt dat mensen zich meer verbinden als ze ergens voor betalen. Een factuur is duidelijker. Het dwingt commitment af. En als coach wordt je eigen positie duidelijker. Je neemt jezelf serieus en dan neemt de klant je ook serieus.

Het werd me ook duidelijk dat ik nog bepaalde vaardigheden moest ontwikkelen om een goede coach te zijn. Het feit dat je ervaringsdeskundige bent, betekent nog niet dat je kunt coachen. Bovendien moest ik de kennis die ik heb, zien over te brengen als betrouwbaar. Mensen voelden zich al snel beter in een paar gesprekken, omdat er eindelijk iemand is die hen snapt. Ze krijgen inzicht in hun situatie. Maar het stoppen met de coaching omdat ze zich beter voelen, betekent nog niet dat er iets in de praktijk blijvend is veranderd.

Inventariseren

Door die businesstrainingen leerde ik door welke stadia iemand gaat. En welke rollen je als coach daarbij speelt. Van luisterend oor tot planner en begeleider. Waar ik goed in bleek te zijn was het inventariseren van de situatie. Die trainingen hebben me ook doen beseffen dat je niet alle rollen in het coachingproces even goed kunt spelen. De vraag is of je dat dan zelf moet doen of moet uitbesteden.

De inventarisatie is dus mijn ding. Het verder begeleiden vraagt andere disciplines. Daar heb ik inmiddels een netwerk van vakmensen voor. Dat moet je ook duidelijk communiceren: dit is wat ik doe en dat is wat ik niet doe. Dat doe ik via social media profielen zoals LinkedIn en Facebook. Daarnaast zit ik af en toe op Twitter.

Schrijf een blog

In je communicatie moet je denken vanuit de doelgroep. Want het gaat er niet om wat jij wilt, maar wat jij de doelgroep kunt bieden. Je moet bedenken wat hun problemen zijn, want daar googelt men op. Men zoekt naar hulp vanuit een probleem of wens. Met postnatale depressie heb je allebei, want ze hebben een probleem omdat ze van een depressie af willen en een verlangen om een goede moeder te zijn. Ik heb uit alle aanvragen via telefoon en mail de grootste problemen gehaald.

Zodra je weet wat de problemen zijn van je doelgroep, ga je na wat hun zoekwoorden zijn. Bijvoorbeeld ‘pijn na bevalling’. Je kunt dat woord plus ‘forum’ googelen. Dan vind je alle forums die daarover schrijven. Of je combineert het met ‘blog’. Op je eigen blog kun je deze kennis gebruiken gecombineerd met eigen bevindingen. Het is een snelle manier om exposure te krijgen als expert. Je maakt een bibliotheek van jouw kennis. En google is dol op bibliotheken. Het is dus ook een van de simpelste manieren om hoger in google te komen.

Vertrouw op waar je goed in bent

Voor de inventarisatie die ik doe is inmiddels een online screeningsmodel in ontwikkeling in samenwerking met professionals zoals een psycholoog en gynaecoloog. Vrouwen kunnen dan zelf checken wat er aan de hand is. Afhankelijk van de ernst van de situatie komen ze dan bij mij terecht en volgen een eventueel vervolgtraject bij een van de andere hulpverleners.

Het duurde lang voordat ik besefte dat ik geen medische informatie hoef te geven. Ik ben immers niet degene die een diagnose stelt. Ik ben diegene die helpt op het gebied van zelfzorg. Ik kan mensen bewust maken van datgene waar ze zelf voor kunnen zorgen en in welke gevallen ze een arts dienen te raadplegen. Als zelfzorgcoach doe ik constant mijn huiswerk. Ik onderbouw mijn persoonlijke bevindingen met wetenschappelijke rapporten. Mensen willen weten of wat je zegt en doet gestaafd is.

Meer vertrouwen

Wat is toegenomen is het vertrouwen in het eigen product. En het vertrouwen in eigen kennis. De kennis die ik heb opgedaan in mijn ziekteproces is ook kennis die anderen nodig hebben. In het begin voelde ik me daar zwak in, omdat ik werd aangevallen op het feit dat ik geen medische achtergrond had. Nu vertrouw ik erop dat wat ik te vertellen heb van belang is voor de professionals achter de bureaus. Maar natuurlijk in eerste instantie voor de moeders. Daar doe ik het uiteindelijk voor.

Tip
Werk samen, want het begint pas met inzicht. Daarna gaat het erom echt dingen te veranderen. En dan kom je op een gebied waar het moeilijk wordt. Dan ben je tot de kern gekomen. Waar weerstanden heersen. Dan kan de neiging ontstaan om af te haken. Maar je moet er juist doorheen. Het vergt heel wat vaardigheden om mensen in een proces mee te nemen. En daar moet je wat voor rekenen.

Anita2

tags: 

Lees de interviews:

tags: