Door dingen die misgaan groei je als ondernemer

Lizet Bakker begon in 2009 met haar onderneming ‘Ik verras je’. Door een artikel in de Telegraaf maakte zij een vliegende start. Ondertussen is zij al weer bezig met een tweede onderneming, waarin ze mensen met een achterstand helpt om zelf een project op te zetten.

Ik ben begonnen met www.ikverrasje.nl. Dat zijn weekendjes weg voor twee personen. Ze weten niet waar ze naartoe gaan. Het gaat om kleine verrassende plekjes. Allemaal rond een thema. Bijvoorbeeld ‘Rust en Relaxed’ of ‘Proef de Streek’. Ik kan er niet teveel over vertellen, want het moet natuurlijk een verrassing blijven.

Onlangs is er de ‘Verrassingsfabriek’ bijgekomen. Daar help ik mensen om inspiratie op te doen voor een verrassingsfeestje. Download het gratis e-book maar. Ik vond het van jongs af aan al leuk om op feestjes en partijen iets te doen. Om het net anders te doen. Op een trouwerij maakte ik van een motorkap het gastenboek. Die mensen waren gek op oude auto’s.

Het speelde al heel lang in hoofd om iets voor mezelf te doen. Ik werkte bij Altrecht Talent voor drie dagen per week. Maar ik werd gek van de structuren. Een idee moet eerst in het team besproken worden. Dan moet het weer naar andere afdelingen. Iedereen moet overal iets over zeggen. Ik wil actie. Dat kan niet in een grote organisatie.

Toets je idee

Gelukkig heb ik weinig hang naar zekerheid. Het gaat mij om de vrijheid en het zelf kunnen bepalen wat je doet. Ik hoef ook niet veel geld te hebben, als ik maar in mijn levensonderhoud kan voorzien. Ik ben wel bereid om hard te werken, maar ik wil ook niet zestien uur per dag werken. Wel tien uur per dag. Als ik het leuk vind, maak dat voor mij niet uit. Wat ik ondertussen ook heel leuk vind aan ondernemen: je ziet heel concreet wat het oplevert.

Om een goeie kickstart te maken voor mijn onderneming, heb ik een brainstormsessie georganiseerd met vrienden en collega’s. Mensen met verschillende kundigheden: marketing, onderzoek, tekstschrijven. Ik heb ze allemaal gebeld en gevraagd of ze mee wilden denken. Ik had de dag goed voorbereid met flap-overs en viltstiften. In verschillende blokken gingen we nadenken.

Ik wist al dat ik iets met verrassingsweekendjes wilde doen. Ik wilde het alleen toetsen. Is er een markt voor en hoe verover je die? Het belangrijkste dat ik leerde is dat je idee helder moet zijn. Je moet kunnen vertellen wat je idee is en waarom anderen het zouden kopen. Verder heb ik veel ideeën gekregen over thema’s voor weekendjes weg, waar de doelgroep ligt en hoe je het verder in de markt zet.

Niet bang voor concurrentie

Want er zijn wel bedrijfjes die iets doen met vakanties, maar er zijn weinig aanbieders van verrassingsweekenden. Al moet je je niet uit het veld laten slaan door concurrentie. Mensen kunnen hun geld maar een keer uitgeven. Ze kunnen het geld voor een weekendje weg ook uitgeven aan een nieuwe fiets. De fietsverkoper is dan ook concurrent.

In mijn marktonderzoek kwam ik nog een aanbieder van weekendjes tegen die er net mee gestopt was. Ik heb toen gevraagd waarom. Dat was omdat voor hen niet de focus lag op die weekenden. Het kostte hen veel tijd om dit erbij te doen en het leverde financieel minder op dan andere activiteiten. Daarom wilden ze het afstoten.

Ik wist toen in ieder geval dat er een markt voor was. Ik kon beginnen. Dat was in 2009. Een eerste obstakel was het maken van een goede website. Ik kende niemand die dat kon ontwerpen. Ik heb toen gegoogeld en gekeken naar reviews. Aan de hand daarvan heb ik gesprekken gevoerd. Als ik er nu op terugkijk, was het geen goede site. Het zag er wel mooi uit, maar verleidde bezoekers te weinig.

Niet bang om fouten te maken

Met de pr had ik geluk. Via twitter had iemand mij getipt dat de Telegraaf met een serie over startende ondernemers bezig was. Ik heb toen een mailtje gestuurd en een dag later werd ik al gebeld voor een interview. Nadat het geplaatst werd, had ik ineens een gigantisch bereik. Hoteleigenaren belden me, zodat ik ze zou opnemen in mijn arrangement. Er was ook nog een oude man die wilde investeren, maar die was meer op een praatje uit.

Ik vond het heel leuk om met samenwerkende partijen in contact te treden. Dat waren vaak kleine hotelletjes van zelfstandige ondernemers. Ik kwam met allerlei dingen in aanraking waar ik nooit over nagedacht had. Over verzekeringen en algemene voorwaarden. Maar die mensen vonden het leuk om uit te leggen. Ik had ook eens een gesprek met een manager van een groot bedrijf. Daar was geen klap aan.

Als je bang bent om fouten te maken moet je geen ondernemer worden. Dan kun je beter in loondienst blijven, waar een manager het oplost. Inherent aan ondernemen is dat dingen niet goed gaan. Door dingen die misgaan groei je. Ik heb ondertussen vier websites ontwikkeld en ik weet nu waar ik op moet letten. Je groeit dan ook als gesprekspartner.

Probeer gewoon iets

Vanuit mij geldt dat ik niet meer zo snel iets alleen zou beginnen. Ik ben goed in ideeën verzinnen en de eerste stappen zetten. Daarna heb ik mensen nodig om me scherp te houden. En die verstand hebben van administratie en boekhouding. Als je begint valt het mee, maar nu krijg ik al buitenlandfacturen. Ik vond het na een jaar ook niet leuk meer om alleen te werken.

Daarom werk ik nu samen met twee anderen in een andere onderneming: De Participatieformule (lees meer onderaan). Wij helpen mensen om uit een achterstand te komen door hen zelf dingen te laten ondernemen. Mariska is trainer en coach en Mieke is meer van de strategie. Ik ben meer van de communicatie. Zo houden we elkaar scherp en kan ik me toeleggen op mijn eigen kracht.

Die kracht van mensen sporen we op in De Participatieformule. Dat ontdekken ze gaandeweg het project dat ze ondernemen. Zo was er een deelnemer van een van onze projecten die projectleider wilde worden. Hij kwam er echter achter dat hij het veel leuker vond om iets op te zetten, dan om het te leiden. Nu rolt hij hetzelfde project uit naar verschillende steden. Door te proberen kom je vanzelf tegen wat je wel en niet leuk vindt.

Blij van nieuwe dingen

Ik denk dat ondernemen heel goed kan zijn voor mensen die op een of andere manier uit een kwetsbare positie komen. Het past zeker niet bij iedereen. Maar bezig zijn als ondernemer brengt veel met zich mee. Ieder mens heeft kracht in zichzelf. En ondernemen kan een manier zijn om die naar boven te brengen.

Het dwingt je ook tot een positieve instelling, want veel gaat mis. Je hebt doorzettingsvermogen nodig. Je moet ervan uitgaan dat niet elk idee of project slaagt. Je moet je continu aanpassen aan veranderende omstandigheden. Want je doet nieuwe dingen en dan kom je nieuwe mensen tegen. Daar moet je blij van worden, anders kun je beter een rustige omgeving zoeken waar weinig verandert.

Samen is leuker

‘Ik verras je’ is stil gaan staan, omdat de focus is verlegd naar De Participatieformule. Voor ons alle drie was het iets dat we erbij deden. We stonden we voor de keuze. Als we verder wilden groeien moesten we meer focussen. Uiteindelijk zag ik meer mogelijkheden in de participatieformule. Nu zit tachtig procent van mijn tijd daar in.

Als ik anderen een gouden tip mag geven, dan is het: focus en verzamel mensen om je heen die je scherp houden. Als je teveel van je eigen ideeën uitgaat, ontwikkel je een tunnelvisie. Je kunt wel denken dat je een goed idee hebt, maar zonder klankbord zie je bepaalde dingen niet. Anderen geven je ook energie. En als het slecht gaat is er iemand om mee te huilen en als het goed gaat is er iemand om mee te lachen. Dat maakt het veel leuker.

Noot: Lizet is een ondernemer zonder psychiatrische achtergrond. We hebben ervoor gekozen dit verhaal toch te plaatsen vanwege de Participatieformule en haar inspirerende ervaringen.

Lizet

tags: 

Lees de interviews:

tags: